Øvelseskjøring

Å øvelseskjøre mye er viktig for at du skal bli en sikker trafikant som unngår ulykker. Statens vegvesen anbefaler at du øvelseskjører 140 timer før du kjører opp. Dette tilsvarer over en time i uka i løpet av to år.

Til deg som er foresatt – informasjonsmøte om øvelseskjøring

Statens vegvesen holder informasjonsmøter over hele landet der vi informerer om føreropplæringen og øvelseskjøring. Her vil du få gode tips som kan hjelpe deg i den viktige jobben du skal gjøre med ungdommen din. Her vil du også få det utstyret du trenger for å øvelseskjøre lovlig. Vi ønsker deg velkommen til et totimers, gratis møte om føreropplæring og øvelseskjøring i ditt nærmiljø.

Meld deg på informasjonsmøte om øvelseskjøring (for foresatte)

Til deg som skal kjøre opp

• Der det er krav om trafikalt grunnkurs må du ta det før du starter å øvelseskjøre.
  • Du kan øvelseskjøre på en trafikkskole eller privat . For at du skal få øvd nok vil mesteparten måtte skje privat.
  • Den du øvelseskjører med kan være forelder, foresatt eller venn og må ha fylt 25 år, og hatt førerkort i den klassen du skal øvelseskjøre i uavbrutt i 5 år.
  • De forskjellige kjøretøyklassene stiller ellers ulike krav til den du øvelseskjører med.

Du finner mer informasjon om øvelseskjøring i de ulike klassene i menyen til venstre. Vi anbefaler at du setter deg godt inn i reglementet for øvelseskjøring før du starter.